
Ez a cikk azoknak szól, akik egy weboldal létrehozását tervezik megrendelni, és meg akarják érteni, hogy
- mely szakaszok alkotják a művet;
- mi az, ami azonnal benne van a költségvetésben, és mi az, amit külön kell fizetnie;
- mi az ügyfél szerepe ebben a folyamatban, és mennyi időt és erőfeszítést igényel;
Az írás időpontjában személyes tapasztalatom a weboldalak készítésében több mint 15 év. Soha nem dolgoztunk patakon. Mindig is egyedi, különböző fejlettségi fokú és összetettségű oldalakat készítettünk. Ugyanakkor folyamatosan kísérleteztünk:
- tesztelte a versenytársak munkáját és marketingötleteit;
- Különböző módokon próbáltuk ki az oldal létrehozásának technikai fázisait;
- a csapaton belüli és az ügyféllel való interakció különböző lehetőségeit tesztelte;
- A projektekhez különböző tapasztalatokkal és képzettséggel rendelkező szakembereket kapcsoltunk.
Végül arra a következtetésre jutottunk, hogy nincs ideális lehetőség a weboldalon való munkára. Vagy inkább van, de a költségvetési korlátok miatt mindig választani kell, hogy mit tegyünk a legjobb eredmény érdekében.
Ezért minden egyes projekt esetében a feladat, a költségvetés, a bonyolultsági szint és egyéb korlátok függvényében, tapasztalatainkra támaszkodva alakítjuk ki a legmegfelelőbb lehetőséget. Vessünk egy pillantást a lehetséges összetevőkre.
Tervezés:
- Tervezés:
- Adatgyűjtés.
- Célközönség-kutatás.
- Helyszínelemzés.
- Promóciós csatornák.
- Információs modell létrehozása.
- Prototípus létrehozása.
- Moodboard.
- Illusztrációk és 3D modellek.
- Az animációs effektek leírása.
- TOR írása.
Fejlesztés:
- Tervezés.
- Tartalmi előkészítés.
- Smink.
- Integráció.
- Tesztelés.
- Töltelék.
- Ügyfél általi ellenőrzés.
- Kiadó.
- Műszaki támogatás.
Most a webhely létrehozásának egyes szakaszairól részletesebben.

Nem lehet hatékony eszközt készíteni egy iparág számára anélkül, hogy megértenénk annak sajátosságait. Az első lépés az, hogy információt szerezzen a legértékesebb tudás birtokosaitól – a vállalkozás tulajdonosától vagy képviselőitől. Rendszerint élnek a szakmájukkal, és kívülről-belülről ismerik azt. A mi feladatunk az, hogy minél több hasznos információt szerezzünk, és azokat könnyen használható formában rögzítsük.
Megismerjük:
- általános információk a vállalatról;
- a vállalat pozicionálása;
- erősségei és gyengeségei;
- fejlődési vektor és célok;
- információk a célközönségről;
- versenytársak;
- a kihívások, amelyekkel a projektben foglalkozni kívánnak, és a projektre vonatkozó elképzeléseik;
- meglévő feltételek, korlátok és törekvések;
- a nyújtott termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos információk;
- és még sok más…
Átlagosan körülbelül 70 kérdést teszünk fel. Ez körülbelül 2,5 órát vesz igénybe. Az összes információt, amit kapunk, egy összefoglalóban rögzítjük, amelyet az interjú után egy idővel átadunk az ügyfélnek jóváhagyásra.
Ha egy nagyvállalattal dolgozunk együtt, több interjúsorozatra is szükség lehet. A vezetőkkel kezdjük, aztán beszélünk a marketingesekkel, végül pedig a menedzsmenttel. Ezen a ponton már elég pontos képet kapunk arról, hogy mi történik.
Egyébként gyakran már ebben a szakaszban felfedeznek maguknak valami újat az üzleti élet képviselői.
Fontos, hogy nekünk, akik nem vagyunk a vállalat részei, lehetőségünk legyen pártatlanul szemlélni a helyzetet.
célközönség-kutatás
Az egyik legfontosabb rész a célközönség (TA) megértése, akinek a honlapot készítjük.
Miután az interjú során alapvető ismeretekkel rendelkezünk a célközönségről, az oldalépítés következő szakaszába lépünk, és ezeket az információkat kiegészítjük a nyílt források feltárásával: fórumok, közösségi hálózatok, vélemények, médiakiadványok, YouTube, valamint a célközönség képviselőivel folytatott személyes beszélgetések. Így megtudhatja, mi az, ami a fogyasztót valóban érdekli, mi az, ami felbosszantja, mi az, ami fontos számára, és mi az, amit nem ért. A kapott információkat rögzíteni kell, és a további munkában figyelembe kell venni.
Ezután az alapvető célközönséget 3-4 kategóriára osztjuk, amelyeket közös jellemzők alapján lehet egyesíteni: életkor, átlagos számla, törzsvásárlók vagy új ügyfelek stb.
Minden kategóriához kidolgozunk egy portrét, egyfajta kollektív képet, amelyhez nevet, képet és történetet választunk. Átgondoljuk, milyen tapasztalatai, félelmei és aggodalmai vannak már. Mi fogja akadályozni a célzott cselekvést, és mi az, ami éppen ellenkezőleg, arra fogja ösztönözni őket, hogy megtegyék a szükséges lépéseket. Az ügyféltől és nyílt forrásokból származó információkat használjuk fel.
Az egyes kategóriák portréinak elkészítésével világosan megértjük, hogy kinek készítjük az oldalt. Milyen felület lesz érthető és kényelmes számukra. Az információk bemutatásának milyen kialakítása és változata lesz a legelfogadhatóbb.
Helyszíni elemzés
Miután ismeri a céljait, a vállalat helyzetét és a célközönség elvárásait, áttérhet a tanulmányozási fázisra, hogy mi van körülötte. Így láthatja, hogyan “adják el” magukat a versenytársai, és megértheti, hogyan építhet rájuk. Ez azt is lehetővé teszi, hogy új ötleteket és trükköket tanuljon.
3.1 A közvetlen versenytársak elemzése
A versenytársakkal kapcsolatos információkat interjúk során szerzik be. Emellett szimuláljuk a felhasználó által történő megoldáskeresés folyamatát (Customer Journey). Például egy keresőmotoron keresztül. Ily módon lehetséges megérteni, hogy melyik pillanatban milyen információ áll majd a rendelkezésére. Ennek eredményeképpen legfeljebb 5 helyszínt választunk ki, amelyeket az összehasonlító táblázatban szerepeltetünk. Az összehasonlítás alapjául szolgáló paraméterek különbözőek lehetnek, és a céloktól is függnek.
3.2 A közvetett versenytársak és a kapcsolódó területek elemzése
Számos új ötlet és kreatív megoldás található itt, amelyeket további megfontolásra ajánlunk.
3.3 A külföldi helyszínek elemzése
Nem titok, hogy egyes külföldi oldalak messze a mi piacunk előtt járnak. Ezért nem bűn időt tölteni az elemzéssel, és találni még néhány ötletet.
4. A promóció csatornái
Az interjún egy sor kérdést szenteltek a honlap népszerűsítésére irányuló terveknek. Fontos megérteni, hogy az ügyfelek hogyan tervezik a webhely népszerűsítését, és hogyan teszik ezt a versenytársak. A helyzetek különbözőek lehetnek: a “SEO-nak kell lennie az oldalnak” követelményétől kezdve a “talán valamikor használni fogjuk a SEO-t” követelményig. Az első esetben részletesebben kiderítjük, hogy mire van szüksége az oldalnak, hogy amint elkészül, sikeresen népszerűsíthessük.
Ha nincsenek egyértelmű követelmények, az elemzés alapján az ügyféllel közösen döntjük el, hogy szüksége van-e nagyszámú landing oldalra az organikus forgalom gyűjtéséhez vagy sem. Végül is a jövőben ezeket is fel kell tölteni és karbantartani kell. Erre nem sokan hajlandóak.
Ha kontextuális hirdetések indítását tervezi, gondoskodunk arról, hogy legyenek céloldalak, és hogy azok alkalmasak legyenek a forgalom fogadására. Máskülönben nem lesz értelme a kontextuális reklámnak.
5. Az oldal információs modelljének megalkotása
Ebben a szakaszban rengeteg információval, ötlettel, követelménnyel, elemzéssel és ügyfélkéréssel rendelkezünk. Most itt az ideje, hogy sematikusan kialakítsuk a webhely szerkezetét. A séma az oldalak és a blokkok hierarchiáját mutatja, amelyekből állnak. Ezután következik az egyes blokkok részletes tanulmányozása. Így válik egyértelművé az információk elhelyezkedése az oldalakon. Tesztként elkészítünk egy forgatókönyvet a felhasználók interakciójáról az oldallal.

6. Prototípus kifejlesztése
Ha már tudja, hogy az információk milyen sorrendben kerülnek elhelyezésre, akkor áttérhet a felületek kialakítására. A projekt sajátosságaitól függően a prototípus részletessége eltérő lehet. A weboldal létrehozásának ugyanabban a szakaszában írja meg a szöveget, amely a prototípusban, majd a designban is szerepelni fog.

A kész prototípusban navigálhat a részek között, és megnézheti a prototípus egyes részeinek, például az üzenetküldő űrlapok működésének szimulációját.

Megállapodások és bemutatók
A projekt sajátosságaitól, az ügyfél elmélyültségétől és a munka terjedelmétől függően a jóváhagyások száma és sorrendje változhat. Fontosak azok a kulcsfontosságú pontok, ahol az ügyfélnek meg kell értenie a helyzetet és a projekt irányát. Igyekszünk megspórolni az ügyfél idejét, és nem vonjuk el feleslegesen a figyelmét.
Az esetek túlnyomó többségében a bemutatóra a prototípus elkészülte után kerül sor, amikor elmondjuk az ügyfélnek, hogy mi az alapja az egyes döntéseinknek. A jóváhagyások prezentáció formájában történnek. Ezután rövid szünet következik, hogy az ügyfél nyugodtan megnézhessen mindent, és megállapodhasson.
Szerkesztések és átdolgozások
Egy weboldal készítésekor fontos, hogy megértsük az e fogalmak közötti különbséget. Az átdolgozás akkor történik, ha az általunk végzett munkában pontatlanság van. Az átdolgozás akkor történik, ha valamit el kell végezni, ami túlmutat az eredeti feladaton. Ebben az esetben, ha az ügyfél nem határoz meg bizonyos pontokat, a döntés rajtunk múlik. Ez nem lehet vita tárgya. A felülvizsgálatokat a megállapodás költségei tartalmazzák. A módosításokat külön kell kiszámítani és kifizetni. Természetesen, ha a helyzet nem kritikus, félúton találkozunk Önnel.
7. A sárfal kifejlesztése
A Moodboard egy olyan prezentáció, amely kiválasztja a weboldal tervezési lehetőségeit annak érdekében, hogy mindkét oldalról részletesebb képet kapjunk arról, hogy milyen legyen a design.
8. Illusztrációk, 3D modellek, renderek stb. jóváhagyása.
Ha egyedi illusztrációkat, infografikákat, 3D modelleket, rendereket, vizualizációkat stb. kell használni a tervezésben, meghatározzuk azokat a kritériumokat, amelyeknek ezeknek az elemeknek meg kell felelniük, és egyeztetünk a megvalósítás módjáról. Mindezeket a részleteket már a tervezési szakaszban figyelembe kell venni.
Az ilyen feladatokra külön feladatkiírást és szerződést készítünk.
9. Az animáció leírása
Összetett animációs effektusokat tartalmazó képi weboldalak készítésekor külön dokumentumot készítünk, amelyben példákra mutató linkeket adunk meg, és elmagyarázzuk, hogy milyen animációt tervezünk.
10. A weboldalra vonatkozó TOR megírása
Miután megegyeztünk a prototípusról, a bölcsességtábláról és az animáció leírásáról (ha van ilyen), rátérünk a dokumentációra, azaz a TOR-ra.
Ebben rögzítjük a legfontosabb pontokat. Hány oldal legyen. Melyek a szabványosak, melyek az egyediek. A legösszetettebb elemek működésének leírása. Tervezési vágyak. Az elrendezéssel kapcsolatos követelmények. Követelmények a tárhelyszolgáltatással szemben.
A ToR-be is beillesztünk egy prototípust és a bölcs táblát.
A félreértések minimalizálása érdekében a ToR-ben minden lényeges pont szerepel.
11. Tervezési fejlesztés
11.1 Tervezési koncepció létrehozása
Egy elfogadott prototípus és egy bölcs tábla segítségével kidolgozzuk a jövőbeli weboldal tervezési koncepcióját a honlap mintájára. Mi egy verziót készítünk, mivel úgy gondoljuk, hogy a mi feladatunk a legjobb verzió megmutatása.
A tervet bemutatják az ügyfélnek és megvitatják. Ha szükséges, kiigazításokat végzünk, amelyek nem lépik túl a feladatmeghatározást, de mielőtt elkezdenénk a kiigazításokat, mindent megbeszélünk. Fontos számunkra, hogy a lényegre rájöjjünk, és ebben az esetben javaslatot tudunk tenni a legjobb megvalósításra.

11.2 A weboldal belső oldalainak tervezése
Miután a weboldal tervezési koncepcióját jóváhagyták, megtervezzük a többi oldalt. Minden egyes oldal egyeztetésre és megbeszélésre kerül az ügyféllel.
11.3 Tervezési adaptáció
Adaptív weboldalakat fejlesztünk. Annak érdekében, hogy az ügyfél lássa, milyenek lesznek az oldalak, minden egyes oldal tervét átdolgozzuk és egyeztetjük az ügyféllel. Mindig alkalmazkodunk a mobileszközökhöz. Bizonyos esetekben táblagépes és szélesvásznú változaton dolgozunk.

12. Tartalmi előkészítés
A feladatmeghatározásban foglalt megállapodásoktól függően, a tervezés elfogadása után, vagy akár a tervezési munkával párhuzamosan, a tartalmi előkészítési szakaszra kerülhet sor. Igyekszünk az összes tartalmat elkészíteni az oldal elkészültéig, hogy az ügyfél ne vesztegesse az idejét, és a lehető leggyorsabban megkapja az elkészült és kész oldalt.
Ha már a szövegnél tartunk, bizonyos esetekben az ügyfél írja meg, mi pedig javasoljuk, hogyan lehetne jobban csinálni. Bizonyos esetekben ezt a szakaszt is vállaljuk. Fontos megérteni, hogy csak egy szerkesztő van a stábunkban, és az ő tudása nem korlátlan, és az írás gyakran egyedi tudást igényel. Például az orvostudományban vagy a jogban. Ilyen esetekben nem vállaljuk a kockázatot, és azt tanácsoljuk, hogy keressen más írókat.
Ha mi vagyunk felelősek a szöveg elkészítéséért, akkor a ToR-ben rögzítjük a terjedelmet, az alapvető kritériumokat, az elfogadás sorrendjét. Kezdetben egy kis részt próbaképpen megírunk, és csak ha azt elfogadják, akkor vállaljuk az egész kötet megírását.
Hasonló a helyzet a fényképek elkészítésével is – vagy megmondjuk, hogyan kell elkészíteni egy fényképet, vagy magunkra vesszük. Ugyanakkor gondoskodunk arról, hogy tesztmunkát végezzünk, és minden feltételt kijavítsunk.
Az elvégzett munka nyilvántartása
A honlapkészítés egyik legigényesebb szakasza.
A tervezés kezdete óta jobban odafigyelünk a jóváhagyásokra. És ne tegye lehetővé a korábbi szakaszokban jóváhagyott munkák kiigazítását. Az a tény, hogy egyetlen fázison belül a feladat költsége egy alkalmazott óráiban számolva. Például, ha a munka integrálása folyamatban van (a tervezési és elrendezési szakasz már folyamatban van), és változás történik a tervben vagy a szerkezetben, akkor a korrekció a tervező, a kódoló és a programozó idejét veszi igénybe. Ráadásul az igazgatónak időbe telik a korrekciók megszervezése. És a jóváhagyás ideje. Így, ha a tervezési szakaszban bármilyen kiigazítás a tervező 15 perces foglalkoztatását igényelte, akkor a javítás a layout tervező és a programozó idejét is igénybe veszi, és a teljes idő 45 perc vagy annál is több lehet. A munka kezdetén egyértelmű számítást végzünk, és nem határozzuk meg az ilyen feladatok költségeit. Ezért bizonyos esetekben további díjakat kérhetünk.
12. Elrendezés
A kodirektor megkapja az ügyféllel egyeztetett oldaltervet, és lefordítja html-kódra. Az elrendezés az aktuális böngészőverziókhoz készült. Ha a régebbi verziók helyes megjelenítésére van szükség, ezt a TOR-ban megvitatják és rögzítik. Ez a feladat növelheti a költségeket.
Nem készítünk pixel-tökéletes elrendezést – azt, amelyik 100%-ban megfelel a designnak. Az ilyen tipizálás jelentősen megnöveli a munkaerőköltséget és így a költségeket is, miközben a különbség alig észrevehető. A mi elrendezésünk átlagosan 95%-ban megegyezik a dizájnnal, és alig lehet különbséget találni.
Az utolsó fázisban animációs effekteket adnak a sminkhez.
Elkészült a teszt szerverre feltett oldal. Az ügyfél ellenőrzi és jóváhagyja azt.
Hogyan lehet felgyorsítani a weboldal fejlesztését
Egyes projektek esetében a fejlesztési idő 20%-kal vagy még annál is többel csökkenthető. Ennek érdekében a honlap tervezési jóváhagyási fázisa után azonnal átdolgozzuk azt mobileszközökre, és azonnal koordináljuk. Ezt követően az oldal a sminkelési szakaszba kerül, jóváhagyják, és azonnal továbbítják integrálásra. A firkálást általában az összes oldal megtervezése és jóváhagyása után kezdik el. Hasonlóképpen, az integráció nem kezdődik meg, amíg az összes oldal nincs megtervezve és jóváhagyva.
Ez a lehetőség megköveteli, hogy az ügyfél éber legyen és időben visszajelzést adjon. Ebben az esetben a projekt minősége nem szenved csorbát, mivel a TOR-nak megfelelően készül, és nem hagyunk ki vagy felejtünk el semmit. És néha nagyon nagy szükség van arra, hogy egy weboldal 5 hét helyett 3 hét alatt elkészüljön.
14. Integráció
Ebben a szakaszban a programozó összekapcsolja a tartalomkezelő rendszert (CMS) az elrendezéssel. Ez azért van így, hogy a tartalmat – szöveget, képeket stb. – maga kezelhesse.

Meg kell érteni, hogy a szerkesztés csak az elfogadott terven belül lehetséges. A blokkok szerkezetét nem lehet megváltoztatni. De megváltoztathatja a tartalmukat – kicserélheti a képeket vagy a szöveget. Ez 90%-ban elegendő a webhely teljes körű támogatásához és népszerűsítéséhez.
A SEO-t befolyásoló legfontosabb oldalparaméterek szerepelnek a vezérlőrendszerben, és ha tudja, hogyan kell megfelelően kitölteni és optimalizálni az oldal tartalmát, akkor nagy valószínűséggel a honlapja jó pozíciót fog elfoglalni a keresőmotorok rangsorában.
Az integráláskor az összes tartalom újratöltődik. Ezért nincs értelme a webhelyet már az elrendezési szakaszban tökéletesre alakítani.
15. Tesztelés
Készen áll, hogy a webhelyet a teszt szerverre tegye, és ellenőrizze azt. Az esetleges hiányosságok azonnali kijavítása.
16. Töltés
A helyszínt a feladatmeghatározásban rögzített mennyiségen belül töltjük fel. A legtöbb esetben a költség csak az egyedi oldalak kitöltését tartalmazza. A képeket retusáljuk, szükségszerűen optimalizáljuk a méretüket – minél kisebb a képek súlya, annál gyorsabban fog futni az oldal.
17. Helyszíni ellenőrzés az ügyfél által.
Hozzáférés biztosítása a webhelyhez és annak irányítási rendszeréhez. Felhívja Önt, és elmagyarázza, hogyan dolgozzon a vezérlőrendszerrel a képernyő bemutató üzemmódban. Minden kérdésére válaszolunk. Ezután 1-2 nappal az ügyfél ellenőrzi, hogy minden működik. Ezalatt az idő alatt hozzáférnek a chathez, ahol minden kérdésükre válaszolunk. Ezzel egyidejűleg elkérjük az ügyféltől azokat az adatokat, amelyek az oldal közzétételéhez szükségesek.
18. Kiadó
Miután az ügyfél meggyőződött arról, hogy a weboldal működik, és megadta nekünk az összes szükséges adatot, nekilátunk a közzétételnek: – a webhely másolatának telepítése az ügyfél tárhelyére; – a domain beállítások elvégzése; – SSL tanúsítvány telepítése az ügyfél kérésére; – az űrlapok és a captcha ellenőrzése; – az API kártyák csatlakoztatása; – a webhely teljes adatkészletét tartalmazó fájl létrehozása és elküldése az ügyfélnek.
19. műszaki támogatás
Az indulás után kapcsolatban maradunk és válaszolunk a kérdésekre.
Ezután felajánljuk, hogy szerződést kötünk a technikai támogatásra. Ha az ügyfél beleegyezik, 24/7 figyelemmel kísérjük a webhely stabilitását, időben elvégezzük a karbantartást, és tanácsot adunk minden felmerülő kérdésben.
A karbantartás nagyon kényelmes, mert mi gondoskodunk a nem nyilvánvaló problémákról, amelyek, ha nem megfelelően kezeljük őket, az oldal leállásához és ennek következtében a hirdetési pénzek elvesztéséhez és a keresőmotorok rangsorában elfoglalt helyezések csökkenéséhez vezethetnek.
Ha figyelmesen elolvasta a cikket, akkor most már elegendő tudással rendelkezik ahhoz, hogy megbeszélje a vállalkozókkal a webhely építésébe bevont munkát, ütemezze a megbeszélésre szánt időt, és előre kérje a szakemberek által igényelt anyagokat. Mindez észrevehetően felgyorsítja a folyamatot.
Írja meg kérdéseit a hozzászólásokban, szívesen segítünk.